måndag 2 januari 2017

Läsutmaningar 2017

Jag känner mig förväntansfull inför 2017 och hoppas att jag kan fokusera på läsningen. Det märks så tydligt när jag är stressad eller har mycket att tänka på för då kan jag inte slappna av med en bok. En del av 2016 var tyvärr väldigt omtumlande (mest pga ett händelserikt jobbår). Först mycket negativa förändringar och sedan en hel del positiva. Nu känner jag mig i fas och ser därför fram emot 2017. Det finns så sjukt många böcker som jag är sugen på att läsa så jag tror och hoppas att detta år blir ett bra läsår.

Mina läsutmaningar eller läsmål för 2017 är följande:

Läsa 40 böcker
Jag brukar hinna läsa 40-50 böcker om året så 40 böcker är ett rimligt läsmål. Det ger tid till att även läsa tidningar och se massa TV-serier utan att läsningen blir lidande.

Läsa 20 TBR
Jag vet att jag tenderar att läsa många böcker från biblioteket men det blev extra tydligt efter sammanfattningen av årets läsning då jag faktiskt hade läst fler böcker från bibblan än från min egen bokhylla. 2017 vill jag ändra på det men eftersom jag förstår att det antagligen inte är en enkel process så vill jag åtminstone att hälften av årets lästa böcker ska vara mina egna böcker.

1 bok/vecka
För att inte hamna efter med läsningen så tror jag att en återkommande uppföljning kan vara bra. Håller jag detta mål så kommer jag att läsa 52 böcker under 2017 vilket inte är mitt totala läsmål så denna läsutmaning är mer som en fingervisning av hur min läsning ungefär bör se ut under året.

Egna read-a-thons
Jag kommer under 2017 att ha egna read-a-thons för att trigga min läsning. Sist jag medverkade i en read-a-thon läste jag ut 3 böcker på en vecka. Då jag letade bland befintliga read-a-thons så var det tyvärr inte tillräckligt många som tilltalade mig och eftersom jag ändå inte uppdaterar hur det går på sociala medier eller skriver till andra som medverkar i samma read-a-thons så kan jag lika gärna hålla i mina egna. Därför kommer jag att ha två read-a-thons per månad.



Inga kommentarer: