torsdag 4 januari 2018

Sammanfattning 2017

Det har blivit dags att sammanfatta 2017 års läsning och jag måste säga att jag är nöjd med antal lästa böcker även om jag vet att jag hade kunnat läsa fler. I december läste jag t.ex. endast ut en bok men jag valde att istället titta på filmer och TV-serier. Och jag står för det valet. Jag uppnådde i alla fall mitt läsmål på 40 böcker så jag är nöjd.

Totalt antal lästa böcker: 40 st

Lästa på svenska: 38 st
Lästa på engelska: 2 st

Lånade från biblioteket: 21 st
Lästa från bokhyllan: 19 st

Bästa boken var: Jag läste flera böcker av favoritförfattare (t.ex. Robyn Carr och M.J. Arlidge) som var riktigt bra och jag hittade en ny favoritförfattare som jag läste alla böcker av under 2017: Mhairi McFarlane. Sedan läste jag flera böcker som jag verkligen älskade: Kristin Hannah "Näktergalen", Pam Jenoff "Diplomatens hustru", Susan Mallery "En på biljonen" och Sally Thorne "En allvarsam lek". Den boken som inspirerade mig mest under året var Marie Kondos "Konsten att städa" som fick mig att rensa och slänga halva min garderob.

Sämsta boken var: Det var tre böcker som verkligen gjorde mig besviken under året: P.J. Parrish "Spår i snön", Diana Gabaldon "Lord John och kärlekens ljuva plåga" och Jenny Rogneby "Leona, Tärningen är kastad". Parrish och Gabaldon har jag läst böcker av innan och verkligen älskat så jag tror att jag hade för stora förväntningar på deras böcker. Rogneby läste jag om i en tidning och jag blev intresserad av storyn samt att boken hade fått riktigt bra kritik. Tyvärr fanns det för många saker som jag störde mig på i boken för att kunna uppskatta den ordentligt.

Sammanfattning av året: 2017 var ett helt okej läsår om man ser till kvantiteten men om man ser till kvaliteten så var det riktigt bra! Jag hittade några nya författare som jag verkligen gillade och kommer läsa mer av, bl.a. Mo Hayder, S.J. Bolton, Denise Mina, Mhairi McFarlane, Kristin Hannah, Pam Jenoff, Susan Mallery och Sally Thorne. Man skulle kunna säga att 2017 var året då jag totalt förlorade mig i chicklit-böcker för jag kunde inte få nog av dem.

Läsplanering för nästa år: Jag kommer sänka mina krav igen eftersom jag märker att jag dras mer och mer till TV-serier och tidningar. Läsning ska vara härligt och roligt, inte kravfyllt, så de enda läsmålen som jag kommer ha för 2018 är 30 böcker totalt och helst 10 böcker från bokhyllan.


Gott Nytt År!




1 kommentar:

[Anna] sa...

Jag har mest sett tv-serier senaste månaderna och fortsätter plöja serier så får se hur det kommer gå för mig med mina mål men rätt som det är så vänder det så jag läser mer igen :)