onsdag 21 april 2010

Kroppsspråk av Patricia Cornwell

Handling
Black Mountain, North Carolina, är en sömnig liten småstad där folk ännu inte vant sig vid att behöva låsa ytterdörren om natten. Det är knappast platsen där man väntar sig att en seriemördare ska slå till, men det verkar vara fallet när 11-åriga Emily Steiner hittas dödad och misshandlad på ett sätt som påminner om mordet på en ung pojke i Virginia.

Dr Kay Scarpetta, som utrett mordet på pojken blir inkallad och likheterna förefaller nästan alltför uppenbara när man plötsligt får ett dödsfall till att utreda – den lokale polisman som varit inkopplad på Steiner-fallet men plötsligt själv blivit misstänkt.

Patricia Cornwell har bland annat arbetat på en rättsläkarstation innan hon inledde sin författarkarriär. Böckerna om Kay Scarpetta har haft stora framgångar i både USA och Europa. Hon betraktas som den internationella kriminallitteraturens Leading Lady.

Mina tankar
Jag är så glad att jag köpte på mig 5 böcker av denna författare på Världens längsta bokbord på Drottninggatan förra året. Jag hade hört hennes namn förut men aldrig provat att läsa något av henne, men då priset var så lågt blev det som sagt 5 st pocket och det ångrar jag inte en sekund! Jag fullkomligt älskar hennes böcker! Jag fastnar efter första sidan och sen sträckläser jag böckerna och jag har än så länge inte blivit besviken. Karaktärerna i boken är sympatiska och trovärdiga och jag vill bara ha mer efter bokens slut. Tur att det finns många böcker i serien om dr Kay Scarpetta.

Betyg




Inga kommentarer: