tisdag 15 november 2016

Borrow-a-thon

Eftersom det har gått lite si och så med läsningen för mig på senaste tiden (tack Netflix och Viaplay!) så bestämde jag mig för att delta i en "Read-a-thon" som är så populära på Booktube/Youtube. Den första som jag valde var "Borrow-a-thon" som pågår mellan den 7-14 nov. Skaparen av denna read-a-thon är Riley, rmfickfack på Youtube, och meningen med den är att man ska läsa så många lånade böcker som möjligt mellan den 7-14 nov. Det kan vara böcker lånade från biblioteket eller en vän, det viktigaste är att de är lånade.

De böcker som jag valde att läsa under denna vecka var:
1. Marian Keyes - Kvinnan som stal mitt liv
2. Robyn Carr - När solen går upp
3. Robyn Carr - Där livet väntar

Marian Keyes bok har jag lånat från biblioteket och Robyn Carrs böcker har jag läst via Nextory, vilket jag räknar som ett lån eftersom jag inte äger böckerna.

Såhär såg sidantalet/dag ut för mig:
7 nov: sid 5-249 i "Kvinnan som stal mitt liv" (245 sidor totalt)
8 nov: sid 250-359 i "Kvinnan som stal mitt liv" (110 sidor totalt)
9 nov: sid 360-462 i "Kvinnan som stal mitt liv" (103 sidor totalt) - KLAR
10 nov: sid 5-166 i "När solen går upp" (162 sidor totalt)
11 nov: sid 167-233 i "När solen går upp" (67 sidor totalt)
12 nov: sid 234-359 i "När solen går upp" (126 sidor totalt) - KLAR
13 nov: sid 7-130 i "Där livet väntar" (124 sidor totalt)
14 nov: sid 131-225 i "Där livet väntar" (95 sidor totalt)

Totalt läste jag alltså 2 böcker (nästan 3 böcker, ca 100 sidor kvar i den sista) och 1032 sidor (inte för att jag håller räkning på detta utöver denna read-a-thon).
Jag måste säga att detta var väldigt positivt för min läsning! Jag läste överallt och hela tiden vilket gjorde att jag numera är fast i läsningen igen. Visst kunde jag ha läst ännu mer, men man har ju ett socialt liv också :)
Jag kommer definitivt att delta i flera Read-a-thons! Nästa är redan nu på fredag den 18 nov och heter Tome Topple Read-a-thon där man fokuserar på att läsa böcker över 500 sidor i två veckors tid. Om jag kan läsa 1000 sidor på en vecka så borde jag kunna läsa 2000 sidor på två veckor, vilket är 3-4 tjocka böcker. Det ska bli kul att se hur det går. Uppföljning kommer efter den 1 dec då Tome Topple Read-a-thon tar slut.


Inga kommentarer: