torsdag 21 februari 2013

Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran

Det har skrivits mycket om denna bok och hyllade böcker blir jag alltid sugen på att läsa. Tyvärr tycker inte jag att denna är lika bra som de flesta verkar tycka. Den är intressant och en riktigt bra bok om feminism - vilket verkligen behövs i vårt samhälle eftersom själva ordet har fått en sådan negativ klang.

Man får följa Caitlin från 13 års ålder, när hon träffar sin första pojkvän, skaffar sitt första jobb, sin första lägenhet, hur hon träffar sin man, gifter sig och får barn.
Hon har ett humoristiskt språk och jag tycker om hennes sätt att göra feminism till något ganska enkelt som borde finnas hos varje kvinna. Det handlar ju främst om att man ska få välja hur man vill se ut och vad man vill göra, och inte påverkas av vad som är rätt eller fel enligt samhället. Sedan är det ju självklart att kvinnor och män ska ha samma rättigheter men även skyldigheter.
Det behövs helt klart någon som Caitlin som kan ändra den negativa synen på feminism.

Här är två av hennes klockrena citat som jag älskade:

We need to reclaim the word 'feminism'. We need the word 'feminism' back real bad. When statistics come in saying that only 29% of American women would describe themselves as feminist - and only 42% of British women - I used to think, What do you think feminism IS, ladies? What part of 'liberation for women' is not for you? Is it freedom to vote? The right not to be owned by the man you marry? The campaign for equal pay? 'Vogue' by Madonna? Jeans? Did all that good shit GET ON YOUR NERVES? Or were you just DRUNK AT THE TIME OF THE SURVEY?

och

But, of course, you might be asking yourself, 'Am I a feminist? I might not be. I don't know! I still don't know what it is! I'm too knackered and confused to work it out. That curtain pole really still isn't up! I don't have time to work out if I am a women's libber! There seems to be a lot to it. WHAT DOES IT MEAN?'
I understand.
So here is the quick way of working out if you're a feminist. Put your hand in your pants.

a) Do you have a vagina? and
b) Do you want to be in charge of it?

If you said 'yes' to both, then congratulations! You're a feminist.


För mig var denna bok bra eftersom jag är precis så som hon beskriver i citatet ovan - osäker på om jag är en feminist eftersom jag inte riktigt vet vad det står för och inte har tid att ta reda på det. Men numera vet jag, så tack Caitlin :)

Betyg:



Inga kommentarer: