lördag 2 februari 2013

Resor 2012

Här kommer ett inlägg om en annan av mina stora passioner - nämligen resor!

Som jag nämnt tidigare så var 2012 året då killen och jag upptäckte cityresorna på allvar. Det restes som aldrig förr, men inte alltid med varandra. Följande resor gjorde jag:

Jan - Oslo och Lillehammer (kickoff med jobbet)
Feb - Oslo och Norefjell (med jobbet)
Maj - Paris (först 2 dagar betald jobbresa, sedan 2 dagar ensam med killen)
Juni - Alanya (en vecka med brorsan. Killen gillar inte solsemester så han var på grabbresa i Dublin istället)
Juli - Prag (med killen)
Aug - Budapest (med min faster. En riktig tjejresa där vi bodde på ett spa-hotell)
Nov - London (med killen)
Dec - Berlin (killens födelsedagspresent från mig. Fokus var att gå på en julmarknad)

Jag kan verkligen rekommendera booking.com när det gäller att boka hotell. Vi bodde relativt billigt mitt i city i Prag (5-stjärnigt), Budapest (4-stjärnigt), London (4-stjärnigt) och Berlin (4-stjärnigt).

Självklart åker jag förberedd på cityresor - guidebok inköpes oftast innan resan ens är bokad och betald. Topp 10-serien är bäst! Har man bara 2-3 dagar på sig så måste man vara effektiv för att hinna så mycket som möjligt! Som den historiefantast jag är så måste jag alltid se de äldsta sevärdheterna :)


Här kommer några bilder från resorna som gjordes under 2012:

Lillehammer



Norefjell


Paris

Eiffeltornet
Triumfbågen
Louvren
Notre Dame
Bokhandeln Shakespeare and Company

Alanya



Prag

Utsikt över Karlsbron
Slottet
 
Astronomiska uret

En bokhandel
Franz Kafkas hus

Budapest

S:t Stefansbasilikan
Middag vid Operahuset
Parlamentet
Europas största synagoga

London

Westminster Abbey
Big Ben
Buckingham Palace
Bokhandeln Foyles
Rosettastenen inne på Brittish museum

Berlin

Julmarknad på Gendarmenmarkt
Dricka Glüwein hör till julen i Berlin
Chokladbyggnad inne på Fassbender
Checkpoint Charlie
Muren...
Äldsta restaurangen i Berlin där Napoleon har ätit middag - och vi med!


Vi får se hur många resor det blir i år. Antagligen inte lika många som under 2012, men man vet aldrig. Amsterdam är bokat i april. Sedan lockar Skottland, S:t Petersburg, Wien, Rom och New York. Både killen och jag längtar tillbaka till Paris, Prag och Berlin. En resa till USA blir antagligen inte förrän nästa år - då fyller jag nämligen 30! Men visst längtar jag tillbaka till Texas och jag har så många släktingar som vi vill hälsa på överallt i USA. Fast först fokus på Europa :)


Minnen från 2007:

Texas


Nicaragua



2 kommentarer:

Louise sa...

Många härliga resor ser det ut som :)

[Anna] sa...

Underbart att få se så mycket!! Dessutom är ju guide böckerna roliga att titta på och se alla minnen :) Jag borde köpa en över barcelona.
Jag har totalt misslyckats, redan köpt MASSA böcker iår och insåg att bokrean iår så kommer jag SHOPPA!! Sen ska jag nog be min sambo låsa in min dator så jag inte kan surfa runt och se alla böcker jag vill ha :P