torsdag 2 januari 2014

Årsrapport - Läsutmaningar 2013


I år klarade jag mina läsutmaningar riktigt bra! För mig är detta ett roligt sätt att trigga mig att läsa mer och jag tävlar endast mot mig själv. Det ska vara lustfyllt att försöka klara av läsutmaningarna, och jag har lagt det på en sådan nivå att jag kan läsa böcker som jag uppskattar och ändå klara av dem.

Här kommer en liten sammanställningen på årets läsutmaningar:
(de finns även mer detaljerat här)


Läsa minst 50 böcker
Att jag klarade detta mål har jag nog oktobers läsning att tacka för. Jag lyssnade på massor av ljudböcker då så sammanlagt läste jag 18 böcker den månaden. Jag brukar snitta på 3-4 böcker i månaden så det var verkligen en extrem läsmånad!
Sammanlagt läste jag 55 böcker under 2013 vilket gör det till ett riktigt bra läsår för mig.


Läsa mig igenom alfabetet, Författarutmaningen
Redan från början valde jag att utesluta vissa bokstäver (Q och X-Ö) då det inte finns några författare som jag vill läsa på dem. När vi gick in i december hade jag fortfarande inte läst någon författare på I och N, men det slutförde jag under ledigheten runt jul och nyår.


Läsa 12 nya författare, Boktolvan
Eftersom jag läser böcker av många nya författare så är denna utmaning aldrig något problem för mig. Under 2013 läste jag 31 st nya (för mig) författare varav 5 st var riktigt, riktigt bra och som jag kommer läsa alla böcker av!


Läsa 5 klassiker
Den här var lite knepig att klara av eftersom jag kan tycka att klassiska böcker kan bli lite väl sega och tråkiga. Jag läste/lyssnade på 6 st klassiker så jag klarade i alla fall utmaningen.
Se de klassiska böcker som jag vill läsa/har läst här.


Läsa 5 engelska böcker
Det var inga problem, så det gjorde jag.


Läsa 1 tegelsten (på minst 600 sidor)
Det blev lite oväntat "The Outlandish Companion" av Diana Gabaldon. Hade nog trott att det skulle bli "Borta med vinden" eller "Det flammande korset", men då har jag ju dem kvar till nästa år.


Läsa 1 presentbok
Jag läste "En röd liten fågel i juletid" i januari; en söt liten bok som jag fått av en fd kollega.


Kaosutmaningen
Den här utmaningen hittade jag i somras men många av böckerna som jag redan hade läst kunde appliceras på denna. Det var lite knepigt att klara av den då jag helst inte läser böcker om vampyrer/varulvar/älvor och annat som togs upp i utmaningen.



För att sammanfatta detta lite kort så klarade jag av alla mina läsutmaningar för 2013! Jag vill även klargöra igen att jag "tävlar" endast mot mig själv och ingen annan. Om jag inte klarar en utmaning så är det inte hela världen. Tanken är att detta ska pusha mig att läsa lite fortare och lite mer än annars :)



Inga kommentarer: