onsdag 5 februari 2014

Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen


Handling
Hammarbypolisen i Stockholm måste handla snabbt. På kort tid inträffar det två mord som båda hamnar på kriminalkommissarie Conny Sjöbergs bord.
En sextonårig flicka med trassliga familjeförhållanden hittas strypt på en toalett på en Finlandsfärja. Kvar finns hennes lillasyster som befinner sig i en situation ingen fjortonåring borde behöva hamna i.
Under ett joggingpass finner polisen Petra Westman ett svårt medtaget spädbarn i en buske och i närheten påträffas en kvinna utan id-handlingar död.
Samtidigt vaknar en treårig flicka en morgon och finner att hon är alldeles ensam. Hennes pappa är utomlands och alla tecken tyder på att hennes mamma har tagit lillebror med sig och flyttat därifrån. Hanna är ensam kvar, inlåst i lägenheten. Och tiden går.

Mina tankar
Jag fullkomligt älskar författarens sätt att skriva på!! Det är snabba vändningar och intressant handling som gör att man slukar boken på nolltid. Det går inte att lägga ifrån sig den, man måste läsa ut den med en gång, annars går man bara runt och undrar hur det ska gå.
Jag gillar att det inte bara är morden och utredningen kring dem som håller mig fast utan även polisernas privatliv, speciellt Petras våldtäkt och jakten på våldtäktsman nr 2, samt Conny och hans fascination över den rödhåriga Margit.
Det här är för mig en deckare när den är som bäst. Jag kommer definitivt fortsätta läsa Carin Gerhardsens böcker och rekommenderar de varmt till alla!

Betyg



2 kommentarer:

[Anna] sa...

sv: Ja jag fyller oxå 30 i år :) fast den 31 mars. Funderar på att önska mig en surfplatta :) vad har du tänkt önska dig för kul?

Liz sa...

Aha, bara tre dagar innan mig ;)
Jag tänker önska mig pengar till körkortet. Håller på för fullt och övningskör. Till sommaren SKA jag ha det ;)