måndag 8 mars 2010

Slända i bärnsten av Diana Gabaldon


Handling
Claire Randall gav sin kropp och sitt hjärta till Jamie Fraser. Hon älskade den skotske klanledaren passionerat och bortom allt förnuft. Och hon älskar honom fortfarande - hon kan inte glömma honom. Tillsammans reser de till Frankrike för att rädda Skottland från undergång. Deras mål är att hindra Bonnie Prince Charlie att få fram pengar till det tragiska fälttåget mot engelsmännen. De möter intrigerna vid Solkungens hov och tvingas kämpa för sina liv och för sin kärlek. De tror att kärleken kan klara allt - men Claire lämnar Jamie; hon överger sin älskade för att rädda deras ofödda barn. Hon måste vinna honom igen.

Mina tankar
Jag älskar den här serien, fastnade redan efter några sidor i första boken! Allt med böckerna är fantastiskt; karaktärerna, miljöbeskrivningarna, handlingen, allt!
En sak som är lite rolig och får mig att känna lite extra starkt för Jamie är att han påminner väldigt mycket om min pojkvän. Han är flera år yngre än Claire, han är lång och lite rödlätt, stark, romantisk, trygg, rolig. Jag kan ibland känna igen mig i situationer som Claire och Jamie hamnar i, vilket ofta får mig att dra lite extra på munnen. Det här är klassiska böcker som enligt min svärmor, den största bokälskaren av oss alla, alla bör ha hemma i sin bokhylla eller i alla fall läsa minst en gång under sin livstid. Jag är evigt tacksam för att jag upptäckt den här underbara, historiska bokserien!

Betyg


Inga kommentarer: