fredag 30 mars 2012

Bokbloggsjerka 30 mars - 2 april

Nu är det redan dags för "bokbloggsjerka" igen!

Veckans fråga:

Vilken är din favoritmiljö i böckernas värld?

Jag är svag för historiska miljöer. Så fort det dyker upp t.ex. en droska, ett gammalt slott eller vikingahyddor så fastnar jag lite extra snabbt i boken. Om karaktärerna har förhistoriska kläder (allt från grottmännisko-trasor till krinolin-klänningar) får jag en bra magkänsla.
Jag är inte så kräsen med var den historiska miljön ska befinna sig, bara jag får en känsla av att förflyttas bakåt i tiden så myser jag rejält.


7 kommentarer:

Johanna sa...

Det är mysigt att förflyttas bak i tiden, det håller jag med om :)
men jag gillar ändå nyare miljöer också.

Monika sa...

För det mesta gillar jag historiska miljöer, men det måste vara bra gjort. På något sätt ställer jag högre krav på att det ska vara trovärdigt då.

Anonym sa...

Gillar också lite historiska miljöer, kanske mycket för att jag gillar fantasy. Skönt att bli förflyttad till en annan tid/plats en stund.

Ingerun sa...

Att komma in i en annorlunda värld är kul.

Anonym sa...

Ja, historiska miljöer är en riktig höjdare, fast jag har svårt för perioder längre bak än 1600-tal. Det blir lite för svårt att relatera till, kan för att jag uppskattar kostymdramor på tv och där brukar man ju hålla sig till 17 och 1800-tal.

Nilmas Bokhylla sa...

Vad kul att läsa, inte hittat någon med samma typ av miljö än :)

SV: Åh, det borde jag ju ha angett. Några finns på Bokus och just den med Sherlock Holmes kostar 277:- där. Annars finns alla på Barnes & Noble's hemsida här: http://www.barnesandnoble.com/s/?series_id=577536

Lotten sa...

Aha. Av någon anledning fastnar jag inte för historiska miljöer.