fredag 8 februari 2013

Nya böcker av Lynn Kurland

Dålig uppdatering här, jag vet, men jag har legat sjuk i luftvägsinfektion i snart en vecka och inte prioriterat bloggen.
Tänkte visa lite nya böcker som har hittat hem till mig:


Jag läste ut Lynn Kurlands bok A dance through time för nån vecka sedan och älskade den (recension kommer). Innan boken ens var utläst hade jag redan klickat hem fler av hennes böcker i serien om släkten MacLeod. Dessa böcker handlar om tidsresor, historia och kärlek. I bok nr 1 reser Elizabeth från New York år 1996 ofrivilligt genom tiden till Skottland år 1311 där hon möter klanledaren James MacLeod. I de andra böckerna får man följa bl.a. James bror Patrick som reser genom tiden åt andra hållet, till modern tid, och Elizabeths bröder Alexander och Zachary som reser bakåt i tiden.

Jag är helt övertygad om att jag kommer älska dessa böcker lika mycket som den första, för Lynn Kurland har ett fantastiskt språk och väver otroligt spännande historier. Hennes böcker påminner om Diana Gabaldons men är aningens råare och känslan blir helt annorlunda när man läser böckerna på modersmålet. Alla skottska uttryck och hennes sätt att göra talet mer historiskt skulle försvinna vid en översättning.

Tur för mig att hon har skrivit 38 böcker!


Inga kommentarer: