torsdag 23 augusti 2018

Halvera boksamlingen

Nu händer det omvälvande saker med min boksamling. Vi ska nämligen flytta till en lägenhet i Liljeholmen och därmed minska vår boyta med ungefär hälften. Jag trodde verkligen att det skulle bli jättejobbigt när det kommer till att gallra bland mina älskade böcker men det har gått förvånansvärt lätt. Jag har redan gjort mig av med hälften av min boksamling och då har jag ändå 4 bokhyllor kvar. Alla lästa böcker (som inte har satt djupa spår i mig) har fått lämna huset samt alla böcker som jag vet att jag inte kommer läsa. När huset är sålt (förhoppningsvis nästa vecka) så kan jag rensa bort två bokhyllor till, men dessa kommer bli lite jobbigare då det är böcker som jag faktiskt vill läsa. Men det måste göras, så nu läser jag som en tok för att hinna med de inbundna böcker som jag vet att jag kommer göra mig av med. När slutresultatet är klart ska jag uppdatera mina flikar här på bloggen.

Eftersom jag har gallrat min boksamling i omgångar så har jag inget foto på alla böckerna som har fått lämna men nu senast var det 10 papperskassar som familj och vänner tacksamt tog emot. När vi har flyttat ska jag självklart fota slutresultatet. Jag måste säga att den här resan känns väldigt befriande! Jag insåg inte att alla olästa böcker som jag hade tyngde ner mig och gav mig dåligt samvete. Hur ska man nånsin komma ifatt över 500 olästa böcker? Särskilt eftersom man faktiskt vill läsa vissa nya böcker som kommer ut också. Det är en ekvation som, åtminstone för mig, inte gick ihop.


Inga kommentarer: