lördag 14 april 2012

I samlarens spår av Jeffery Deaver

Handling
Lincoln Rhyme, fd chef vid kriminaltekniska enheten i New York, är sedan några år helförlamad efter en olycka i tjänsten. Han ägnar dagarna åt att noggrant planera sitt självmord och att titta ut genom fönstret från sin sjuksäng. Men när han får ett erbjudande från en tidigare kollega kan han av yrkesstolthet inte tacka nej.

Efter att ha gjort två makabra fynd misstänker New York-polisen att den har att göra med en seriemördare, någon som är fast besluten att fullfölja en grym plan. Mördaren lämnar efter sig ledtrådar som endast Lincoln Rhyme tycks kunna tyda, och tillsammans med den unga polisassistenten Amelia Sachs inleder Rhyme en kamp mot klockan för att rädda de oskyldiga offer som nu står pår tur. Sakta men säkert dras snaran åt kring mördaren, men han har en överraskning i beredskap åt Lincoln Rhyme.

Mina tankar
Jag hade mina aningar redan innan jag började läsa boken att den skulle vara riktigt bra, och den uppfyllde alla mina förväntningar! Det här är psykologisk thriller när den är som bäst! Jag älskar huvudkaraktärerna; den tuffa bruden Amelia Sachs och den intelligenta, pålästa och lite vresiga Lincoln Rhyme. Hela upplägget med de utplacerade ledtrådarna på brottsplatserna och hur Lincoln kommer fram till vad de betyder, håller mig fast hela boken igenom. Råheten i morden och mördarens intresse över skelettben får mig verkligen att känna obehag.
Slutet är väldigt bra uppbyggt och jag räknade inte med det som hände. När det avslöjades vem mördaren var blev jag helt chockad!
Boken har filmatiserats och jag har ett svagt minne av att ha sett filmen för väldigt länge sedan. Det är nog dags att se om den även om de tydligen har ändrat på flera saker i filmen så att den inte överensstämmer med boken, vilket alltid gör mig lite förbannad.

Betyg




1 kommentar:

Vargnatts bokhylla sa...

Oj fanns det en bok också! Jag har bara sett filmen, lyckats pricka in den på tv flera gånger och har tyckt den är riktigt bra. Kanske borde läsa boken någon gång också och se hur olika de är :)