söndag 15 april 2012

Titanic

Den här helgen var det exakt 100 år sedan Titanic körde på ett isberg och sjönk, så det har blivit många timmar framför spännande och intressanta program om detta på National Geographic Channel. Det var en man, Tim Maltin, som hade en trovärdig teori om varför de inte såg isberget i tid, som hade att göra med synvillor och ljusillusioner.

Jag bläddrade även igenom min bok om Titanic av Claes-Göran Wetterholm där han fokuserar på de nordiska resenärerna. Det beskrivs mer ingående om varför de reste med Titanic, och man får reda på fakta såsom ålder, yrke, hemort, anhöriga och övrig info som författaren har fått fram. Man får se bilder på dem, läsa om deras livsberättelse och få reda på vilka av dem som överlevde och vilka som inte gjorde det. På något sätt kommer katastrofen närmare inpå mig när man får denna information.

Då jag själv har många förfäder som har utvandrat till Amerika intresseras jag över den delen som handlar om just människorna på fartyget och inte lika mycket över själva fartyget.
1914 reste bl.a. 3 syskon till min farfars far över Atlanten, vilket resulterat i massvis med avlägsna släktingar spritt över hela USA och som jag idag har bra kontakt med (tack facebook). 2008 var jag i Houston, Texas och träffade en av alla släktgrenar, och när jag var liten kom flera av de hit till Sverige på besök.

Det var 123 st svenskar som reste med Titanic, 34 räddades och 89 dog...



5 kommentarer:

Louise sa...

Människorna på Titanic är nog rent generellt det som fascinerar mest kan jag tänka mig, det blir dessutom lätt att därmed öppna upp för inre diskussioner kring hur man själv hade handlat i den situationen.

Liz sa...

Jo, tänkte mer på att många böcker handlar mer om själva fartyget och varför det sjönk, snarare än människorna ombord. Därför gillar jag denna bok.

Louise sa...

Ja visst är det så, vissa böcker har alldeles för mycket tekniska diskusskioner enligt min smak, där det blir flera kapitel om själva byggandet av Titanic, vilka material man använde osv. Det blir lite väl..

Bea sa...

Åh, Titanic är så = nostalgi för mig. Minns när jag var typ åtta och skulle skriva ett arbete om Titanic. Jag skickade faktiskt ett fax till just Claes-Göran Wetterholm eftersom jag hade lite frågor angående boken...och han svarade! En mycket artig herre. =)

Liz sa...

Va häftigt! Jag ska faktiskt se Titanic 3D idag på bio. Sist jag såg den på bio var jag 13 år :)