lördag 28 april 2012

Utmaning: 11 frågor och 11 svar

Jag har blivit utmanad av BokMamma att svara på 11 frågor.

Regler:
- Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor din utmanare gett dig och posta på din blogg!
- Välj sedan 11 nya att utmana och länka i ditt inlägg.
- Hitta på 11 nya frågor till dem!


1. Bästa boken du läst i år?
Den var lätt: Hungerspelen.

2. Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till dem som inte läser så många ungdomsböcker?
Jag svarar samma bok: Hungerspelen. Den känns verkligen inte som en ungdomsbok och den är så grymt bra!

3. Vilken bok har klart överträffat dina förväntningar?
Det här blir nästan pinsamt men jag måste svara Hungerspelen igen. Oftast överträffar inte böcker mina förväntningar för att jag redan har höga förväntningar på boken och den lever endast upp till dem. Dessvärre brukar det vara åt andra hållet, att en bok som alla säger är fantastisk gör mig besviken.

4. Vilken är den bästa filmatiseringen av en bok?
Jag tycker inte att filmer brukar leva upp till boken, men filmen Niceville var faktiskt bättre än boken. Filmen Hungerspelen (igen, sorry) följde boken väldigt bra och var riktigt spännande!

5. Vilken bokblogg läser du varje dag?
Jag hinner inte läsa bloggar varje dag, utan jag går igenom de när jag hinner. En favoritblogg är Books by Jennifer som är en nära vän.

6. Om du läser facklitteratur, vilken inriktning på den gillar du bäst? Tex föräldralitteratur, hobby etc.
Hm, jag läser aldrig facklitteratur, men böcker om böcker eller katter är ofta intressanta.

7. Läser du ofta något annat än böcker? Tex serier, tidningar.
Jag läste tidningarna Cosmopolitan och Amelia förut, men har avslutat prenumerationerna eftersom jag inte hinner läsa ikapp dem.

8. Besöker du biblioteket ofta? Eller vill du äga dina böcker?
Jag föredrar att äga mina pocket men det händer att jag får ett ryck och reserverar flera böcker på bibblan. Brukar köpa böcker för 1-5 kr när de har utförsäljning där också.

9. Vilken är din favoritbilderbok?
Ingen aning.

10. Vem/vilka illustratörer gillar du?
Emma Hamberg, räknas hon?

11. Vilken bok ska du läsa härnäst och varför är det just den som står på tur?
Jag håller på med Zorro av Isabel Allende och ska börja med Morgonen hon försvann av Linwood Barclay eftersom det är biblioteksböcker och de ska tillbaka snart.

Jag utmanar Books by Jennifer, Boken är tankens barn, Boklusens bokblogg, Boktokig, What you readin?, Paulas bokblog, Ett hem utan böcker, Boktjejerna, Fröken Fräkens tok- och bokblogg, Spetsig.se - en bokblogg, Bokmalen AB

Här är mina 11 frågor till er:

1. Vilken bok läser du just nu?
2. Vilken genre är din favorit?
3. Vilken är den bästa boken du någonsin har läst?
4. Vilken är den sämsta boken du någonsin har läst?
5. När startade du din bokblogg?
6. Vad arbetar du med?
7. Hur många böcker snittar du i månaden?
8. Vilken plats läser du helst på?
9. Vilken är din favoritförfattare?
10. Föredrar du inbundna böcker eller pocket?
11. Hur håller du koll på böckerna som du har läst?

3 kommentarer:

Johanna sa...

Sv: okej, ska se till att svara på frågorna :)
OM Bookshel touren. Den kommer nog snart, hade tänkt lägga upp den nu i helgen, men ni får nog vänta lite längre eftersom jag ska filma om den och just nu har jag ont i halsen :)

BokMamma sa...

Kul att du svara de på frågorna. Hungerspelen är verkligen bra, kan inte annat än hålla med dig.

Louise sa...

Har svarat på din utmaning och utmanat dig tillbaka här:

http://bokenartankensbarn.blogspot.se/2012/05/11-fragor-x-3.html

Vet inte om man fick göra så men det vore kul att läsa dina svar :)