onsdag 1 januari 2014

Läsutmaningar för 2014


Jag har satt upp följande utmaningar för mig själv under 2014:


Läsa minst 40 böcker
2013 läste jag 55 böcker och kände att det blev ganska stressigt under hösten att klara mitt läsmål på 50 böcker, så under 2014 lägger jag ribban lite lägre och blir på det sättet istället glatt överraskad om jag läser fler böcker.


Läsa mig igenom alfabetet, Författarutmaningen
Den här utmaningen gillade jag verkligen under både 2012 och 2013. Jag brukar fuska och hoppa över bokstäver där det inte finns någon författare som jag vill läsa böcker av. Förutom de svåra bokstäverna Q, U, X, Y, Z, Å, Ä och Ö så har jag upptäckt att E och I faktiskt är två bokstäver som det endast finns ett fåtal författare som jag är intresserad av att läsa.


Läsa 12 nya författare, Boktolvan
Ett underbart tillfälle att lära känna nya författare. Eftersom jag ofta läser, för mig, nya författare så brukar jag klara denna utmaning galant. Under 2013 läste jag 31 nya författare...


Läsa 1 klassiker
Förra året ville jag läsa 5 klassiska böcker eftersom jag kände att jag missat många av de böcker som man bör ha läst, men de flesta klassiker som jag läst är både lite tråkiga och sega, så för 2014 räcker det om jag läser minst en klassisk bok.


Läsa 5 engelska böcker
En ganska lagom siffra när det kommer till engelska böcker enligt mig. Jag vill fokusera på att läsa böckerna som redan står i min bokhylla och där är det övervägande svenska böcker (har strax över 40 st olästa på engelska).


Läsa 1 tegelsten
En tegelsten för mig är egentligen en bok som har över 1000 sidor, men jag har kanske bara två sådana böcker hemma, så jag sänker kravet till 500 sidor för att en bok ska räknas som en tegelsten. Minst en riktigt tjock bok vill jag hinna med under 2014.


Läsa 1 presentböcker
Tänkte att jag skulle försöka beta av de böcker som jag har fått i present av nära och kära.


Mini-kaosutmaningen
Jag gjorde kaosutmaningen under 2013 och klarade den faktiskt, men det räknades upp många böcker med vampyrer/älvor/varulvar och andra övernaturliga saker, och jag läser nästan aldrig sånt. Därför valde jag att göra en egen variant av denna utmaning; mini-kaosutmaningen!


Läsa mig igenom alfabetet, Titelutmaningen
Jag tycker så mycket om Alfabetsutmaningen (se ovan) så jag bestämde mig för att göra en likadan utmaning för titlar också! Det kanske blir jättesvårt, jag vet faktiskt inte. Jag har sorterat mina böcker på titlar (och inte bara på författare) så blir det enklare att välja vilken jag ska läsa för att klara denna utmaning.



Det kan vara samma böcker i de olika utmaningarna, t.ex. en klassiker på engelska eller en ny författare på en viss bokstav. "Läsa minst 40 böcker" är det totala målet för 2014.

För att se mer utförligt om alla utmaningarna kan man gå in under fliken Läsutmaningar 2014 här ovan. Denna flik kommer att uppdateras under året allteftersom böcker blir lästa.

Jag sparar flikarna för 2012 och 2013 till vänster i bloggen under rubriken "Boklistor". Där finns även listor på lästa böcker för varje år med start år 2000.

Jag har valt att samla alla utmaningar på samma flik även om den blir lång, men för mig är det enklast så.


Inga kommentarer: