tisdag 3 februari 2015

Månadsrapport - Januari 2015


1. Birger Bergh - Heliga Birgitta
2. Selma Lagerlöf - Jerusalem
3. Pia Gadd - Frillor, fruar och herrar - en okänd kvinnohistoria
4. Camilla Läckberg - Lejontämjaren
5. Margit Sandemo - Trollbunden
6. Jonas Moström - Hjärtats mörker


Totalt antal lästa böcker: 6 st

Lästa på svenska: 6 st
Lästa på engelska: 0 st

Lånade från biblioteket: 3 st
Lästa från bokhyllan: 0 st
Ljudböcker: 3 st

Författarutmaningen: 5 st
Boktolvan: 5 st
Utmaning Klassiska böcker: 1 st
Utmaning Engelska böcker: 0 st
Utmaning Tegelsten: 1 st


Bästa boken var: Den absolut bästa boken denna månad var lätt Jerusalem. Jag fullkomligt älskade den och har skrivit ner mina tankar kring boken här. En annan bok som jag verkligen tyckte om var Trollbunden. Jag lyssnade på den via Storytel och eftersom Julia Dufvenius är så duktig på att läsa upp böcker så försvann jag totalt in i den. Det är ju ingen hemlighet direkt att jag älskar historiska romaner.

Sämsta boken var: Ingen bok var direkt dålig men boken Heliga Birgitta var inte riktigt som jag hade förväntat mig. Jag visste att det var en biografi av Heliga Birgitta men jag hade velat läsa mer om hennes ungdom, hennes familj och hennes liv, utan att blanda in gudstron för mycket. Den här boken var uppbyggd kring hennes texter så fokus låg såklart där. Det kanske är svårt att skriva en biografi om henne utan att fokusera på hennes texter eftersom det var så länge sedan hon levde.
Fun Facts = jag är släkt med Heliga Birgitta via hennes moster Katarina Bengtsdotter och hennes mormor Sigrid "den fagra" och morfar Bengt Magnusson. Katarina Bengtsdotter var min mf fm fm mf mm fm mf mm fm ff fm mor och hon var alltså syster till Heliga Birgittas mamma Ingeborg Bengtsdotter.

Sammanfattning av månaden: Det här var en bra start på det nya året. Jag tror att det var boken Jerusalem som satte igång det och att jag sedan fick en månad gratis med Storytel gjorde inte saken värre. Jag föredrar fortfarande vanliga böcker framför ljudböcker och e-böcker, men kul att kunna komplettera lite.

Planerar att läsa i Februari: Jag har tre böcker kvar att läsa från dem som jag har lånat på bibblan så de vill jag prioritera. Det är Röde Orm av Frans G. Bengtsson, Det sista kungadömet av Bernard Cornwell och Det medeltida Stockholm av Elisabet Regner. Jag skulle även vilja läsa ut boken Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson som jag har lånat av en kollega. Därutöver kommer jag att försöka hinna med några fler ljudböcker innan gratisperioden med Storytel går ut.


Inga kommentarer: