måndag 23 januari 2017

Read-a-thon #2 - TBR

Det här var egentligen ingen bra vecka att ha en read-a-thon på eftersom mina brorsdöttrar var hos oss hela helgen (=ingen läsning), men ibland blir det så. Syftet med dessa read-a-thons är att få igång läsningen, hålla ett bra lästempo och därmed kunna slappna av de veckor som det inte är en read-a-thon. Då kan jag läsa mina tidningar och se mina TV-serier med gott samvete. Läsningen som jag tappade under denna vecka ska jag försöka ta igen veckan som kommer.

De böcker som jag valde att läsa under denna vecka var:
1. P.J. Parrish - Spår i snön
2. Tess Gerritsen - Försvunnen


Såhär såg sidantalet/dag ut för mig:
16 jan: sid 7-92 i "Spår i snön" (86 sidor totalt)
17 jan: sid 93-176 i "Spår i snön" (84 sidor totalt)
18 jan: sid 177-257 i "Spår i snön" (81 sidor totalt)
19 jan: sid 258-368 i "Spår i snön" (111 sidor totalt) - KLAR
20 jan: sid 7-79 i "Försvunnen" (73 sidor totalt)
21 jan: Ingen läsning. Var barnvakt åt mina brorsdöttrar som sov över.
22 jan: sid 80-129 i "Försvunnen" (50 sidor totalt)

Totalt läste jag alltså 1,5 böcker och 485 sidor. Eftersom jag brukar kunna läsa över 1 000 sidor under en read-a-thon så är det här riktigt uselt men som jag skrev i början så känns det ändå helt okej. Det finns en anledning till att jag läste så lite och syftet med dessa read-a-thons uppfylldes och det är ju det viktigaste. Vill man se det positivt så läste jag faktiskt ut en hel bok + att jag läste lite varje dag. Det är jag nöjd med.

Den första boken "Spår i snön" hade världens minsta stil så egentligen borde den ha varit dubbelt så tjock med normal stil. Dessutom var den inte så spännande förrän i slutet så jag kände mig inte särskilt motiverad att läsa på kvällarna. Jag har läst två andra böcker av systrarna Parrish och jag minns dem som otroligt spännande så den här boken var lite av en besvikelse fram till upplösningen, då hämtade den sig lite. Huvudkaraktären valde att svälja all skit som han fick av sin chef och det gjorde mig otroligt förbannad. Det intressanta är att denna bok utspelar sig på 80-talet så ingen har mobil eller dator och det var mycket svårare att lösa brott utan all datakunskap som finns idag.

Den andra boken "Försvunnen" är inte utläst än men hittills är den väldigt spännande. Den utspelar sig i Vietnam och jag tror inte att jag har läst en bok därifrån förut. Tess Gerritsen är ju en av mina favoritförfattare så jag vet att jag inte kommer bli besviken på boken. Det är alltid en skön känsla att ha när man väljer bok :)



Inga kommentarer: