torsdag 2 januari 2020

Läsutmaningar 2020

Läsningen under 2019 gick riktigt bra men jag önskar att jag hade läst fler böcker från min bokhylla. Så under 2020 vill jag fokusera på att läsa mer fysiska böcker. Nedan bokutmaningar kan förhoppningsvis trigga mig till att göra just det.

Läsa 50 böcker
Förra året var mitt mål att läsa 50 böcker och jag hann med hela 75 böcker! Därför behåller jag samma läsmål detta år. Det känns som en jämn och bra siffra som borde kunna nås med lite ansträngning.

Läsa 5 böcker över 500 sidor
Jag har väldigt många böcker över 500 sidor som står olästa i bokhyllan och jag vill gärna fokusera på att läsa dessa under 2020. I detta inlägg har jag samlat de som jag är mest sugen på.

Läsa 10 inbundna böcker från bokhyllan
Vid flytten till lägenheten så behöll jag vissa inbundna böcker som jag ville läsa innan jag gjorde mig av med dem. Tyvärr läste jag inte en enda av dessa under 2019 och därför hoppas jag att denna bokutmaning ska hjälpa mig på traven under 2020. Tanken är att jag ska kunna göra mig av med böckerna när de är utlästa då jag inte har plats för dem i lägenheten. I det här inlägget har jag sammanställt dessa böcker.

Läsa 20 böcker från bokhyllan
Utöver de 5 böckerna på över 500 sidor och de 10 inbundna böckerna så vill jag läsa 20 andra böcker från min bokhylla. Jag har i nuläget 348 olästa böcker och vill gärna få ner dessa till 300 eller lägre till årets slut. Kanske önsketänkande med tanke på att jag under 2019 endast läste 17 egna böcker, men man ska sikta högt. I detta inlägg har jag valt ut de böckerna som jag är mest sugen på att läsa.

Min egen bokutmaning
Den här bokutmaningen är endast på skoj med utmaningar som t.ex. "läs en bok med rött på omslaget", "en bok med en siffra i titeln" eller "en bok med högt betyg på Goodreads". I denna utmaning får böcker från ovan utmaningar finnas med.

Utöver dessa bokutmaningar vill jag testa att köra egna Läsbingo ibland (per kvartal kanske?), en färg på framsidan/månad, delta i Read-a-thons etc. Det kommer upp egna inlägg om detta när jag har bestämt mig kring det.

Som vanligt finns det en flik längst upp på bloggen där jag håller koll på hur det går i årets bokutmaningar. Du hittar den här.



Inga kommentarer: