torsdag 2 januari 2020

Sammanfattning 2019

Det har blivit dags att sammanfatta läsningen för 2019, vilket var ett riktigt bra läsår. Jag hann med hela 75 böcker!
Jag la nyligen upp ett inlägg över statistiken för 2019 och där kan man se att mina bästa läsmånader var januari, februari, mars och september samt att jag oftast läser böcker på över 300 sidor. Hela 40 böcker (53%) fick 4 stjärnor i betyg och 15 böcker (20%) fick högsta betyg, 5 stjärnor. Det känns väldigt bra att jag har koll på vilken typ av böcker som jag uppskattar; romance och thriller.

2019 var helt klart året då ljudböcker dominerade min läsning (hela 75%) så jag hoppas kunna jämna ut siffrorna lite under 2020 och läsa mer fysiska böcker från min bokhylla. Intressant ändå; tidigare var problemet att jag läste böcker från biblioteket istället för min bokhylla. Nu prioriterar jag tydligen Storytel.

I vanlig ordning så tenderar jag att läsa böcker skrivna av kvinnor (91%) och oftast från Usa (56%) eller Europa (37%). För att ändra på detta så måste jag nog göra mer medvetna val kring min läsning. Kul ändå att se att jag mest läser/lyssnar på engelska böcker (69%) samt delar upp läsningen ganska jämt mellan författare som jag aldrig har läst tidigare (60%) och författare vars böcker jag har uppskattat innan (40%).

Jag trodde att jag knappt hade köpt en enda bok under året men ser nu på sammanfattningen att det faktiskt blev totalt 19 böcker köpta... Jag önskar att jag kunde säga att alla dessa redan är utlästa men så är tyvärr inte fallet. Bättring till nästa år utlovas!

Bästa 10 böckerna var:


Sämsta 5 böckerna var:


Sammanfattning av året: 2019 är det bästa läsåret sedan jag började skriva upp lästa böcker år 2000! Det beror till stor del på att jag har lärt mig att uppskatta ljudböcker och då i synnerhet de på engelska. Jag har kunnat lyssna på böcker när jag promenerar hem från jobbet, städar, gör vissa monotona sysslor på jobbet etc vilket har hjälpt till med att öka siffran på lästa böcker. Eftersom det finns så många fantastiska böcker där ute som jag vill läsa/lyssna på så är jag väldigt glad för att jag nu hinner med flera böcker på ett år. Förhoppningsvis håller detta i sig under 2020. Den enda bokutmaningen som jag inte klarade av var att läsa 5 böcker på över 500 sidor (jag läste 4 st).

Läsplanering för nästa år: Mitt övergripande läsmål för 2020 är helt klart att läsa fler böcker från min bokhylla. Jag har totalt 348 olästa böcker i bokhyllan vid årets start och det vore en dröm att hamna på 300 eller färre vid årets slut. För att motivera mig själv till att välja böcker från bokhyllan i första hand så har jag valt några bokutmaningar som kan hjälpa mig med det.



Inga kommentarer: