torsdag 25 februari 2010

Historikern av Elizabeth Kostova


Handling
En ung kvinna utforskar sin far historikerns bibliotek när hon en sen kväll gör en märklig upptäckt. I en bok hittar hon ett gulnat brev med en olycksbådande inledning. Sidorna i boken är helt tomma sånär som på ett träsnitt föreställande en drake. Och under draken står ett enda, skräckinjagande ord: Drakulya

Det visar sig att kvinnans far som ung forskare kom en fruktansvärd historisk sanning på spåren. En hemlighet, som folket i Östeuropa länge hade känt till, nämligen att legenden om Dracula faktiskt var helt sann.

Den unga kvinnan vill forska vidare, trots att hennes far avråder henne. Hon tar vid där han slutade, full av ungdomlig entusiasm och skräckblandad förtjusning. Men när fadern försvinner och hon måste ge sig av för att söka efter honom, inser hon att sagan faktiskt är sann och att det inte bara är hennes eget liv som står på spel.

Mina tankar
Det här kan vara en av de bästa böckerna som jag har läst! Jag minns att jag satt i solen med snö runt omkring och läste och drömde mig bort. Den är otroligt spännande och välskriven, och extremt svår att lägga ifrån sig. Författaren ger fantastiska beskrivningar av olika platser runt om i Europa. Ibland blir vissa avsnitt lite långdragna och jag var inte speciellt förtjust i slutet, men boken som helhet är väldigt fin och intressant. Bra personbeskrivningar, spännande handling och historisk mystik, perfekt blandning med andra ord.

Betyg



Inga kommentarer: