måndag 31 december 2012

Årsrapport - 2012


Det har blivit dags att sammanfatta året 2012. Följande böcker läste jag:

2. Patricia Cornwell - Flyg fula fluga
3. Marilyn Monroe - Fragment
4. Philippa Gregory - The red queen
6. Jane Austen - Stolthet och fördom
7. Mats Strandberg, Sara Bergmark - Cirkeln
8. Suzanne Collins - Hungerspelen
9. P.J. Parrish - Det inre mörkret
10. Ninni Schulman - Flickan med snö i håret
11. Jeffery Deaver - I samlarens spår
12. Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist - Kråkflickan
13. Karin Fossum - Döden skall du tåla
14. Suzanne Collins - Fatta eld
15. Isabel Allende - Zorro, så föddes legenden
16. Suzanne Collins - Revolt
17. Linwood Barclay - Morgonen hon försvann
18. Johanna Lindsey - Mina drömmars man
19. Karin Slaughter - Triptyk
20. Caroline Engvall - Skamfläck
21. Margareta Beckman - Axel von Fersen och drottning Marie-Antoinette
22. Kristina Ohlsson - Askungar
23. Hans Koppel - Kommer aldrig mer igen
24. Diana Gabaldon - Trummornas dån
25. E. L. James - Fifty Shades of Grey
26. E. L. James - Fifty Shades Darker
27. Nicholas Sparks - The Notebook
28. Nicholas Sparks - A walk to remember
29. Stephen King - Geralds lek
30. Käbi Laretei - Vart tog all denna kärlek vägen?
31. Linnea Willén - Barfota änglar
32. Catharina Ingelman-Sundberg - Tempelbranden
33. Camilla Grebe/Åsa Träff - Bittrare än döden
34. Lucy-Anne Holmes - Femtio sätt att träffa den rätte
35. Bingo Rimér - En flickfotografs bekännelser
36. Lucy Dillon - Ensamma hjärtan och hemlösa hundar
37. William Faulkner - Det allra heligaste
38. Martina Haag - Heja, heja
39. Sven-Bertil Jansson - Erikskrönikan: Redigering, inledning och kommentar
40. Peter James - Död mans fotspår
41. Veronica Roth - Divergent
42. Tess Gerritsen - Kniven är enda vittnet
43. Charles Dickens - En julsaga
44. Tomas Blom - Drottningar i Sverige
45. Catharina Ingelman-Sundberg - Kaffe med rån
46. Émile Zola - Thèrése Raquin
47. Carla Neggers - Dold agenda


Totalt antal lästa böcker: 47 st

Lästa på svenska: 41 st
Lästa på engelska: 6 st

Lånade från biblioteket: 21 st
Lästa från bokhyllan: 26 st

Utmaning Boktolvan: 12 st
Utmaning Alfabetet: 21 st
Utmaning Engelska böcker: 6 st

Bästa boken var: 
De absolut bästa böckerna under 2012 var Blonde, Hungerspels-trilogin och Fifty shades darker. Jag är nästan helt hundra på att jag kommer läsa om dessa böcker senare i livet.

Sämsta boken var: 
De sämsta böckerna var Cirkeln, Skamfläck, Barfota änglar och Det allra heligaste. Jag hade egentligen ingen lust att läsa ut dem eftersom de inte gav mig något men då det tar emot att inte slutföra en bok så kände jag mig tvungen att läsa ut dem. Jag förstår inte alls hypen över boken Cirkeln, tyvärr.. 

Sammanfattning av året: 
Det här var ett av dem bästa läsåren någonsin för mig! 
I början av året läste jag på rätt bra men sedan hade jag en lässvacka under större delen av året då jag istället läste tidningar och såg på serier. I slutet av året kom läslusten tillbaka med buller och bång. Nu hoppas jag bara att den håller i sig, för jag har satt upp rejäla utmaningar för mig inför 2013.

Planerar att läsa 2013: 
Jag ska försöka fokusera på de böckerna som står olästa i bokhyllan, men jag vet att det kommer slinka igenom några biblioteksböcker. Redan nu har jag en stor hög hemma som jag kommer läsa i första hand och sedan kommer jag fokusera på mina utmaningar för 2013 (inlägg om dem kommer senare).
Jag ska försöka att recensera alla böcker som jag läser under 2013 men ibland räcker inte tiden till och måste jag välja så läser jag hellre nya böcker än recenserar redan utlästa. 
Förhoppningsvis håller min läslust i sig under hela 2013 så att jag kan förgylla mitt liv med fler underbara läsupplevelser!


Inga kommentarer: