onsdag 11 mars 2015

Sammanställning på köpta böcker under 5 år

Jag blev inspirerad av Monika på Bokföring enligt Monika där hon i detta inlägg jämför hur många reaböcker som hon har köpt under åren och hur många av dem som faktiskt blev lästa. Eftersom jag, precis som Monika, har stenkoll på alla mina böcker och älskar listor av alla de slag så ville jag också gå igenom mina böcker på detta sätt. Skillnaderna är att jag arbetar i Excel och att jag ville titta på alla inköpta böcker under åren, inte bara reaböcker. Tyvärr började jag inte skriva upp inköpsdatum förrän år 2010 men eftersom jag ändå hade några få böcker 2008 och 2009 som jag hade skrivit upp inköpsdatumet på så fick de följa med i sammanställningen.




Här ser man att 2013 och 2014 gick jag bananas med bokinköpen. Jag har för mig att 2013 var året då jag köpte 53 reaböcker på Myrorna så det förklarar väl en del.
Hur många av dessa böcker har jag hunnit läsa hittills då? Siffrorna är faktiskt riktigt hemska...




För att ställa siffrorna mot varandra:






Som sagt, 2008 och 2009 är inte tillförlitliga men de böckerna kommer jag försöka läsa med en gång. De andra siffrorna är alla under 50% vilket man ändå får säga är ganska uselt. Vad jag inte förstår är hur jag har kunnat undvika att läsa en enda bok av de som jag köpte under 2014? Har jag kanske tänkt att de är för nya och att de äldre böckerna måste läsas först? Eller är det senare delar i olika serier som jag håller på och läser? Jag vet inte, men jag har sammanställt en lista sorterat på inköpsår och ska försöka att läsa utifrån denna.

Uppföljningen på detta kan man sedan läsa om här.



Inga kommentarer: