tisdag 31 mars 2015

Månadsrapport - Mars 2015


1. Margaret Moore - På lika villkor
2. Margaret Moore - Slottsherren
3. Juliet Landon - Duell i gryningen
4. Majgull Axelsson - Jag heter inte Miriam
5. Karin Slaughter - Blindsighted
6. Joyce Carol Oates - Djur
7. Natascha Kampusch - 3096 dagar


Totalt antal lästa böcker: 7 st

Lästa på svenska: 6 st
Lästa på engelska: 1 st

Lånade från biblioteket: 1 st
Lästa från bokhyllan: 5 st
Ljudböcker: 0 st

Författarutmaningen: 3 st
Boktolvan: 2 st
Utmaning Klassiska böcker: 0 st
Utmaning Engelska böcker: 1 st
Utmaning Tegelsten: 0 st
Utmaning Hyllvärmare: 2 st


Bästa boken var: De absolut bästa böckerna denna månad var Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson och Blindsighted av Karin Slaughter. Den senare har blivit en av mina nya favoritförfattare och jag försöker få tag på alla hennes böcker. Det är endast ett fåtal som har blivit översatta till svenska och de har jag redan läst så nu fortsätter jag med hennes böcker på engelska. Majgull Axelsson blev jag nyfiken på efter denna bok så jag ska försöka läsa några fler böcker av henne, bl.a. Aprilhäxan och Långt borta från Nifelheim som en kollega varmt rekommenderade.

Sämsta boken var: 3096 dagar av Natascha Kampusch. Jag köpte denna bok när jag fortfarande gillade att läsa biografier men jag inser mer och mer att jag har svårt att hålla intresset uppe när jag läser en sådan bok. När jag var 20+ så fascinerades jag av att läsa läskiga biografier om människor som hade varit med om hemskheter men idag intresserar det mig inte alls. Tyvärr finns det ju en del biografier bland mina Hyllvärmare som jag känner att jag måste plöja igenom.

Sammanfattning av månaden: Det här var också en bra läsmånad och kul att se att mitt lästempo inte bara berodde på att jag även lyssnade på ljudböcker i jan och feb. Jag har massa spännande böcker som väntar på mig så jag hoppas att jag kan fokusera på böckerna. Alla mina tidningsprenumerationer är uppsagda så jag kan inte fastna i dem i alla fall, vilket känns skönt.

Planerar att läsa i April: Månaden då jag fyller år har alltid varit min favoritmånad! Jag planerar att endast läsa böcker som jag tror att jag kommer älska denna månad, alltså böcker från denna lista.


Inga kommentarer: