onsdag 18 mars 2015

Tematrio - Vilja-läsa böcker


Jag tänkte att jag skulle vara med på Lyrans Tematrio denna vecka eftersom hon efterfrågar böcker som vi vill läsa men inte riktigt kommer oss för med. Jag kan lista betydligt fler än bara tre böcker i det temat men för sakens skull ska jag hålla mig inom ramarna.


Berätta om tre böcker ni skulle vilja läsa!


1. En halvgul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. För flera år sedan läste jag en fantastisk recension av denna bok vilket gjorde att jag genast köpte boken. Men nu, fem år senare, står boken fortfarande oläst i min bokhylla och jag har inget bra svar på varför.

2. Borta med vinden av Margaret Mitchell. Har stått i min bokhylla i 4 år (även om det känns som att jag köpte den för några månader sen). Jag vill verkligen läsa boken bakom filmen eftersom min erfarenhet är att dessa oftast är betydligt bättre. Här tror jag dock att det är tjockleken (över 1000 sidor) som avskräcker mig lite.

3. Alkemisten av Paulo Coelho. Min storebror tipsade mig om denna bok för väldigt länge sedan och 2010 köpte jag hem den, men nej, den har inte blivit utläst ännu trots att jag ofta far med fingret över just denna lilla tunna bokrygg.


Bonus
Dessa böcker vill min man att jag ska läsa men jag drar mig för det:
* Röde orm av Frans G Bengtsson
* Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams
* Harry Potter-serien av J.K. Rowling
* Sagan om ringen-trilogin av J.R.R. Tolkien


1 kommentar:

Mrs Calloway sa...

De två första bra var och en på sitt sätt. Coelho har jag inte läst.har ej heller löst Sagan om ringen eller Harry Potter