torsdag 25 februari 2010

Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson


Handling
I uppföljaren till Män som hatar kvinnor är det Lisbeth Salander som står i centrum. En rad dramatiska händelser får Lisbeths mörka förflutna att göra sig påmint och när hon dras in i en mördarjakt där hon själv är villebråd bestämmer hon sig för att göra upp med det förgångna en gång för alla.

Samtidigt har Mikael Blomkvist på Millennium fått korn på hett nyhetsstoff. Två journalister, Dag och Mia, kan visa avslöjande fakta om en omfattande sexhandel mellan Östeuropa och Sverige. Många av de personer som utpekas har högt uppsatta positioner i samhället. När Dag och Mia blir brutalt mördade och misstankarna riktas mot Salander bestämmer sig Blomkvist för att driva sin egen utredning. Han upptäcker snart ett samband mellan morden och traffickingtemat. Den fruktade Zala, vars namn ständigt förekommer i utredningen, visar sig dessutom ha kopplingar till en viss Lisbeth Salander...

Mina tankar
Jag fick den här boken av min storebror innan jag hade läst "Män som hatar kvinnor" och han var helt lyrisk över serien. Jag var inte så förtjust i deckare och andra spännande böcker då, så för min del var det denna triologi som fick in mig i den bokgenren också. Det tackar jag för! Jag älskar den här serien och faktiskt tycker jag lite bättre om den här boken och den efterföljande (Flickan som lekte med elden) än den första. Det beror antagligen på att den fantastiska Lisbeth Salander har en större roll i dessa böcker. Man kan inte annat än fascineras över denna coola brud och jag vill bara läsa mer och mer om henne, men det går ju tyvärr inte...
Sträckläsning på hög nivå!

Betyg



Inga kommentarer: