torsdag 25 februari 2010

Svek av Karin Alvtegen


Handling
Eva och Henrik har levt tillsammans i femton år och har sonen Axel ihop. Deras äktenskap har sedan länge gått i stå och plötsligt inser Eva att Henrik har en annan kvinna. När han förnekar sin otrohet upplever Eva hans lögner som ett oförlåtligt svek och i vrede och desperation bestämmer hon sig för att hämnas.

Samtidigt vakar en ung man vid en sjukhusbädd. I över två år har hans flickvän legat i koma efter en olycka. Alla dessa dagar har Jonas skött och älskat henne som om ingenting har hänt, men nu börjar hans tärande längtan efter närhet bli alltmer plågsam. Och han börjar bli besviken på Anna som vägrar vakna. Som inte rör vid honom. Som sviker honom ännu en gång...

Mina tankar
Den här boken skulle jag nog aldrig ha läst bara genom det som står på baksidan om det inte var så att den faktiskt stod i min bokhylla (jag får alltid överblivna böcker av min svärmor och dessutom köper jag ofta böcker på bibblan för 1-5 kr), men i efterhand är jag väldigt glad att jag läste den. Den faller under kategorin psykologisk thriller enligt mig och den är verkligen spännande. Svår att lägga ifrån sig eftersom man bara måste veta hur det går för personerna. Vissa scener beskrivs från både mannens och kvinnans synvinkel vilket ger ett annorlunda perspektiv på händelsen. Slutet är så oväntat att bara det i sig gör boken värd att läsa.

Betyg



Inga kommentarer: