tisdag 10 december 2013

Yrsa av Margit Sandemo


Handling
Yrsa - den glömda drottningen, är en roman i bästa Margit Sandemo-stil: en fartfylld och underhållande historia med dokumentära inslag. Den utspelar sig bland gamla nordiska kungasläkter, och handlingen är förlagd till flera historiska platser i det som senare blev Sverige, Danmark och Norge. I denna historia färdas vi såväl över Mälarens vatten som Östersjön och Nordsjön. Huvudpersonen, Drottning Yrsa, är Margit Sandemos egen anmoder.

Folkvandringstiden kallades den, den förhistoriska tiden i Norden från 400 - ca 600 e. Kr. Otaliga är historierna om den tidens manliga hjältar, otaliga är sägnerna om deras bedrifter - grova och brutala. Gamla riken utplånas och nya uppstår. Men Yrsas saga berättar också om en annan tid, en tid av värme och ömhet, bort från krig och grymhet.
Ännu styr Oden och Tor människorna, även om någon har hört om en annan Gud.

Drottning Yrsa är en av få starka kvinnor från denna krigiska perioden. Hon strålar som ett ljuvt ljus i en mörk, mörk tid. Hon blir drottning i två riken, hon blir svearnas drottning och sedan gift med danekungen Helge. Men båda hennes män är i krig. Krigens färger är rött och svart - och Yrsas liv blev något helt annat än de mjuka drömmar hon hade då hon var ung.

Mina tankar
Det här är faktiskt den första boken som jag läser av Margit Sandemo. Jag har varit lite sugen på att läsa Sagan om Isfolket men det har inte blivit av (böckerna finns inte på biblioteket). Det kändes också lite mindre skräckinjagande att börja med en fristående bok istället för en serie på ca 40 böcker.
Det som gjorde att jag fastnade för denna bok var att huvudpersonen faktiskt har funnits på riktigt och att författaren kan visa på hur släktskapet ser ut.
Jag gillar verkligen handlingen även om jag kan störa mig på att Yrsa är lite för perfekt. Hon är vacker, godhjärtad och läkekunnig. Då tycker jag att hennes "syster" Eygló känns mer verklig och sympatisk.
Boken är väl värd att läsa, spännande och full av historia.

Betyg





1 kommentar:

Vilma sa...

Sv: Jag brukar oftast kontakta förlaget själv, men ibland dyker det även upp frågor om jag skulle vilja läsa någon av deras utgivna böcker :) Jag brukar oftast skicka till en som heter Victoria. Kolla om du får kontakt med henne!

Jag vet inte riktigt om det är nåt speciellt man måste göra, men jag brukar skriva om boken i ett IMB-inlägg och sedan en recension. Och om den är bra så nämns den ju ännu fler gånger på bloggen!

Hoppas du fick svar på dina frågor :D