tisdag 23 oktober 2012

Geralds lek av Stephen King

Jag började med denna bok för något år sedan men tröttnade efter bara några kapitel in i boken. Efter denna recension blev jag sugen på att läsa klart boken och nu har jag lite blandade känslor för den. Det var min första bok av Stephen King och jag gillar hans sätt att skriva så jag ska prova på fler av hans böcker. Däremot blev jag inte speciellt rädd under läsningen (trots att jag vid flera tillfällen var ensam hemma och det var kolsvart ute), vilket jag faktiskt hade hoppats på. Enda partiet i boken som var en riktig nagelbitare var när slutet närmade sig...

Nej, jag är inte så lättskrämd och jag älskar att titta på skräckisar. Enda gångerna som jag blir rädd är när jag går ensam och det är mörkt ute...

I "Geralds lek" handlar det om det gifta paret Jessie och Gerald Burlingame. De har varit gifta i 20 år och åker iväg till sitt sommarställe mitt ute i skogen för att återuppleva lite romans. Gerald sätter fast handklovar på Jessie i sängen för lite extra spänning men ganska snart känner Jessie att nej, det här vill hon inte vara med på. Hon får panik när inte Gerald låser upp dem och sparkar honom i magen och på kronjuvelerna mellan benen. Det resulterar i att Gerald får en hjärtattack och ramlar ihop på golvet, död.

Nu befinner sig Jessie fängslad med båda armarna vid varsin sängstolpe, helt ensam mitt ute i ingenstans.

Man får sedan följa Jessies kamp när hon försöker komma loss. Hon hör olika röster i sitt huvud som hon kommunicerar med och man får reda på saker som har hänt i hennes förflutna. Hela boken utspelar sig endast under några dagar. Det obehagligaste med boken, förutom det att hon sitter fast och inte kan komma loss, är den herrelösa, utsvultna hunden som kommer in och börjar äta på den döda Gerald och den vidriga mannen som helt plötsligt står i det mörka hörnet i hennes sovrum och hånler åt henne med en väska fylld med människoben...

Betyg:



2 kommentarer:

Louise sa...

Usch den där hemska mannen har förföljt mig sedan jag läste boken! :P

Liz sa...

Ja han var obehaglig, men jag blir mer rädd av sånt som verkligen kan hända. Vanliga personer som helt plötsligt börjar göra illa folk...