tisdag 4 december 2012

Död mans fotspår av Peter James

Det här är fjärde boken som jag läser om kommisarie Roy Grace och jag stör mig fortfarande på hans feminina efternamn! Speciellt eftersom författaren väljer att allt som oftast kalla honom enbart för Grace. I övrigt gillar jag verkligen Peter James böcker. Handlingen rusar alltid framåt i en snabb fart och man får följa olika karaktärer samtidigt. Dessutom är detta omslag väldigt snyggt med rosa och lila nyanser.

Denna bok handlar om två personer utöver Roy Grace; Ronnie och Abby.
Ronnie är en affärsman som är på besök i New York under 9/11 och hamnar mitt i katastrofen med World Trade Center. Hans fru Lorraine sitter hemma i Brighton, får inte tag på sin man via mobilen och kan endast sitta och titta på kaoset i New York på TV:n. Det verkar som att han dör i samband med katastrofen, men stämmer det verkligen?

Abby är en kvinna som lever gömd för att skydda sig mot en man men som en dag fastnar i hissen i sitt hus i ett dygn. I samband med det får hon ett sms från ett okänt nr med texten "jag vet vart du är".

Samtidigt hittar man ett kvinnolik i en tunnel som har varit där i flera år. Det är mest skelett kvar men det blonda håret, de perfekta tänderna och kronan i vänster framtand får genast Roy Grace att tro att det kan vara hans försvunna fästmö sedan 9 år, Sandy.

Alla dessa personer har ett samband och jag anade hur det låg till relativt snabbt. Ändå kunde jag inte sluta läsa! Oväntat slut som vanligt med hans böcker.

Jag blir så oerhört påverkad av Abbys situation och vid flera tillfällen tycker jag att det är betydligt läskigare än en rå skräckis. Det har säkert med att göra att något av det värsta jag kan tänka mig är att fastna i en hiss, som hänger dinglandes i en tunn tråd, där larmknappen inte funkar, mobilen inte har någon mottagning och ljuset sedan släcks...

Betyg:



Inga kommentarer: