fredag 18 januari 2013

Bokbloggsjerka 18 - 21 jan

Veckorna går rysligt fort, nu är det redan fredag igen! I denna veckas Bokbloggsjerka får vi frågan:

Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

Det första som jag antagligen dras till är omslaget. Om det är ett vackert, intressant eller spännande omslag så är det nog det som får mig att ta upp boken och läsa baksidetexten. Sedan är det texten som bestämmer om boken blir läst eller inte. Om texten är tråkig eller inte tilltalande så ställer jag tillbaka boken igen. Om texten däremot har något som väcker mitt intresse så skrivs författaren och boken upp på min "Att-läsa-lista".
Vid enstaka fall, om jag står och velar, kan ett uttalande på boken från en annan författare (som jag känner till) ha betydelse.
Ibland kan jag komma tillbaka till en bok som jag har ratat om jag får höra positiva reaktioner från andra om den.

5 kommentarer:

Lena sa...

Ett snyggt omslag väcker ju större intresse än ett tråkigt!

Monika sa...

Det är svårt att förklara vad det är som är avgörande :) För mig behöver inte omslaget vara snyggt, men det måste fånga min blick.

Vargnatts bokhylla sa...

Ja ett uttalande från en författare jag känner till och gillar kan ha betydelse för om nyfikenheten väcks :)

Lotten sa...

Jag har också återkommit till en bok som jag först ratat pga rekommendationer.

Anonym sa...

Uttalande av bra författare är definitivt ett plus i kanten när det gäller att bestämma sig.