måndag 21 januari 2013

Läsningen

Läsningen går väldigt bra just nu, trots två sega böcker. Min kille "tvingade" mig att läsa Bilbo av J.R.R. Tolkien och visst var den helt okej men inte min typ av genre. Sedan håller jag även på med Roseanna av Sjöwall/Wahlöö och även om språket är modernt för att vara skrivet 1965 så är det på tok för snabba vändningar i boken för min smak. Jag tappar bort vem det är som pratar och eftersom jag inte har fått någon personbeskrivning av karaktärerna i boken så fastnar dem inte. Är det en kollega till Beck? Hans chef? En medarbetare på orten där mordet begicks? Jag har ingen aning.
Jag ska verkligen försöka läsa ut Roseanna ändå eftersom man nästan "bör" ha läst den.

För att unna mig själv lite läsnjutning mitt i allt tvånget så började jag på A dance through time av Lynn Kurland. Jag minns inte hur jag hittade henne men jag vet att hon jämfördes med Diana Gabaldon och jag älskar ju hennes böcker så jag var väldigt sugen på denna. Ord kan knappt beskriva den fantastiska känslan som infinner sig när jag läser denna bok! Jag älskar den! Den handlar om Elizabeth (fint namn!) från 1996 i New York som på något sätt reser genom tiden och hamnar i Skottland år 1311. Där träffar hon klanledaren Jamie...
Jag längtar efter att få fortsätta läsa den och det är riktigt svårt att lägga den ifrån sig. Nu ska jag se till att få tag på hennes andra böcker :)

Inga kommentarer: