tisdag 1 januari 2013

Läsutmaningar för 2013

Jag har satt upp följande utmaningar för mig själv under 2013:

Läsa minst 60 böcker
2012 läste jag 47 böcker och om jag håller samma tempo hela året som jag gjorde under hösten så borde jag hinna läsa 60 böcker under 2013. 

Läsa mig igenom alfabetet
Den här utmaningen gillade jag verkligen under 2012. Den fick mig att bl.a. prova på Émile Zola för att få bokstaven Z och jag tror att den kommer göra så att jag läser Richard Yates under 2013 för att få bokstaven Y till utmaningen.

Läsa 12 nya författare, Boktolvan
Ett underbart tillfälle att lära känna nya författare. 

Läsa 5 klassiker
Jag har blivit sugen på att läsa mer klassiska böcker och har satt upp en lista med författare och böcker som jag är nyfiken på.

Läsa 10 engelska böcker 
Jag älskar att läsa på engelska och det var först under 2012 som jag verkligen fastnade för det. 

Läsa 1 tegelsten 
Jag har minst två böcker hemma som har fler än 1000 sidor och åtminstone en av dem vill jag försöka hinna med under 2013.

Läsa 3 presentböcker 
Tänkte att jag skulle försöka prioritera böcker som jag har fått i present av nära och kära. 


Det kan vara samma böcker i de olika utmaningarna, t.ex. en klassiker på engelska eller en ny författare på en viss bokstav. "Läsa minst 60 böcker" är det totala målet för 2013.

För att se mer utförligt om alla utmaningarna kan man gå in under fliken Läsutmaningar 2013 här ovan. Där finns de författarna som jag ännu inte har läst något från (Boktolvan), alla de klassiska böckerna som jag vill läsa och mina presentböcker som jag vill prioritera.

Denna flik kommer att uppdateras under året allteftersom böcker blir lästa. Jag sparar flikarna för 2012 eftersom jag tycker att det är lite kul att gå tillbaka och jämföra.

Jag har valt att samla alla utmaningar på samma flik även om den blir lång, men för mig är det enklast så.



1 kommentar:

Tessans Bokblogg sa...

Det kommer du att klara. Nemas problemas!! :D