fredag 1 februari 2019

Månadsrapport Januari 2019

1. Fiona Harper - Ett annat vi
2. B.M. Carroll - The missing pieces of Sophie McCarthy
3. Helen Hoang - The kiss quotient
4. Taylor Jenkins Reid - The seven husbands of Evelyn Hugo
5. Laura Iding - Den bästa julgåvan
6. Karin Slaughter - Pieces of her
7. Sarah Pinborough - Behind her eyes
8. J.K. Rowling - Harry Potter and the Sorcerer's stone
9. Anouska Knight - Små smulor av kärlek
10. Julie Otsuka - Vi kom över havet


Antal lästa böcker: 10 st

SIDOR
Antal sidor: 3351 sidor
Snitt antal sidor per bok: 335 sidor/bok

SPRÅK
Lästa på svenska: 4 st
Lästa på engelska: 6 st

FORMAT
Inbundna: 0 st
Pocket: 5 st
E-böcker: 0 st
Ljudböcker: 5 st

GENRE
Thrillers: 2 st
Historiska: 0 st
Romance: 4 st
Nutida romaner: 3 st
Biografi/Fakta: 0 st
YA: 1 st

KVINNA / MAN
Kvinna: 10 st
Man: 0 st

NYA FÖRFATTARE
Ja: 9 st
Nej: 1 st

STAR RATING
5 stjärnor: 2 st
4 stjärnor: 5 st
3 stjärnor: 1 st
2 stjärnor: 1 st
1 stjärna: 1 st

Bästa boken var: Det var två böcker som verkligen stod ut i mängden denna månad och det var "The seven husbands of Evelyn Hugo" av Taylor Jenkins Reid och "Behind her eyes" av Sarah Pinborough. Båda fick högsta betyg av mig och båda stannade kvar hos mig efter att boken var utläst. Jag älskar såna böcker! Jag blev verkligen berörd av Evelyn Hugos öde och hade lite svårt att smälta allt när boken var slut. "Behind her eyes" hade en sån oväntad tvist i slutet att jag inte kunde smälta boken av den anledningen. Jag blev helt chockad och var tvungen att gå igenom hela boken i mitt huvud med denna nya information. Wow vilka fantastiska böcker! Läs dem om ni inte redan har gjort det.

Sämsta boken var: Den absolut sämsta boken denna månad var "The kiss quotient" av Helen Hoang. Den var så himla usel så jag var tvungen att DNF:a den efter lite mer än halva boken (jag ger alltid en bok en ärlig chans genom att läsa minst hälften innan jag ger upp). Jag gillade inte karaktärerna, jag hatade sexscenerna och tyckte inte om handlingen. Jag har såhär i efterhand förstått att detta är en bok som man antingen älskar eller hatar.

Sammanfattning av månaden: Januari var en riktigt bra läsmånad för mig. Jag har blandat ljudböcker med vanliga fysiska böcker och det har fungerat väldigt bra. Jag har märkt att jag ibland hellre ligger och läser i soffan istället för att se en TV-serie på Netflix vilket gör mig riktigt glad. Läsningen har alltid varit så viktig för mig men sedan Netflix, Viaplay och HBO dök upp så har läsningen fått konkurrens och blivit lidande. Nu känner jag mig back on track och fortsätter jag med samma tempo som i januari så kan jag nog dubbla mitt Goodreads mål på 50 böcker.

Planerar att läsa nästa månad: Jag har ett par böcker som jag har påbörjat så de vill jag fortsätta läsa (dessa böcker syns i vänstra kanten på bloggen). Eftersom Simon och jag åker till Barcelona i början av mars så vill jag läsa ut "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones som utspelar sig i Barcelona och handlar om bygget av katedralen Santa Maria del Mar. Sedan har jag en spännande utmaning för Q1 som kommer upp på bloggen inom kort så de böckerna vill jag också prioritera.

Inga kommentarer: