söndag 7 mars 2010

Bokprat


Idag läste jag ut Slända i bärnsten av Diana Gabaldon, bok nr 2 i en av de bästa historiska serierna någonsin. Tur att jag har 4 böcker kvar i serien som väntar på mig i bokhyllan och ytterligare två (en som inte är översatt ännu samt en som hon håller på att skriva). Jag älskar verkligen allt med hennes böcker och inte minst att den fantastiska Jamie påminner om min egen underbara pojkvän :)

Nu har jag redan slagit upp de första sidorna i Hypnotisören av Lars Kepler (pseudonym för paret Ahndoril) och jag stör mig på karaktärerna! Joona kan inte presentera sig själv för hypnotisören Erik när de möts vid kaffemaskinen på sjukhuset fast det är han som ringt dit honom, polisen Magdalena verkar enbart enfaldig när hon ska försöka briljera med sina kunskaper om vapen inför kollegerna, doktor Daniella fnittrar som en liten flicka och Erik drar plumpna skämt som inte alls är roliga. Och varför heter han ett tjejnamn (Maria) i mellannamn? Och varför upprepas det gång på gång i boken? Portugiser kan ibland ha namnet Maria inklämt bland alla andra för- och efternamn, men man får ingen antydning till att Erik Maria Bark är portugisisk eller spansk.

Dock har jag bara kommit 40 sidor in i boken så jag hoppas att karaktärerna växer in i sina roller och att dialogen blir bättre för just nu känns det precis som att det är två nybörjare som har försökt sig på att skriva en spännande bok och inget mer.
Men jag håller fast vid att min fantastiska svärmor älskade boken och hon har haft rätt hittills med alla böcker som hon tipsat om så den måste bli bättre.

Jag återkommer med en recension när den är utläst.

Inga kommentarer: