måndag 1 mars 2010

Hope av Lesley Pearse


Handling
När Hope är nyfödd förs hon bort från den rika familjen Harvey på Briargate Hall till en liten by i närheten. Där växer hon upp i den fattiga, kärleksfulla familjen Renton, och hennes sanna identitet förblir en hemlighet.

Hopes idylliska barndom får ett abrupt slut den dagen hon råkar bli vittne till en hemlig kärleksaffär på familjen Harveys gods. Hon tvingas genom utpressning ge upp sitt liv i Somerset och lämna sin älskade familj för att aldrig återvända.

Förtvivlad och utfattig kämpar Hope för att överleva i Bristols slumkvarter. Men mitt ibland det förödande kolerautbrottet visar Hope ett oerhört mod som skicklig sköterska, en fallenhet som så småningom tar henne till Krimkriget och de fasansfulla slagfälten där.

Men Hope kommer att återvända till England och möta de personer som fördrev henne därifrån. De mörka familjehemligheterna är inte för evigt tystade.

Mina tankar
Det här var den första boken som jag läste utav Lesley Pearse och jag tyckte väldigt mycket om hennes sätt att bygga upp historien, språket och personskildringarna. Bra beskrivningar av den historiska miljön, känns som att man är med på plats i boken. Sorglig berättelse med inslag av kärlek och omtanke. Nu vill jag läsa allt som hon har skrivit!

Betyg




Inga kommentarer: