torsdag 8 november 2012

Utmaning - This or That

Jag blev så glad när Beas Bokhylla taggade alla som inte hade gjort denna utmaning, för då kunde jag hänga på :)

01. Ljudbok eller bok i handen?
Bok i handen. Har aldrig provat ljudbok men jag minns att jag hade svårt att hänga med i barnböcker på kassettband när jag var liten. Tankarna virvlade alltid iväg någon annanstans. 

02. Pocket eller inbunden?
Pocket! Jag bär alltid med mig en bok i väskan och då måste det vara pocket. Om jag läser en inbunden bok hemma så påbörjas en ny bok i pocketformat enbart för att kunna följa med i väskan. Dessutom kan det bli tungt i armarna med en inbunden bok och pocketböcker har oftast så fina, färgglada bokryggar.

03. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Spelar ingen roll egentligen. Jag varvar olika genrer men oftast blir det nog fiction, även om verkligheten kan vara nog så spännande.

04. Harry Potter eller Twilight?
Har inte läst någon av dessa böcker och filmerna tycker jag inte heller om...

05. Fantasyvärld eller vår värld?
Vår värld, gärna i historisk tid. Jag har svårt för fantasy och har alldeles nyligen (i och med boken Hungerspelen) börjat nosa lite på fantasyvärldar.

06. Kindle, iPad eller annat?
Jag har senaste versionen av iPad och jag älskar den! Har laddat ner massa klassiska böcker gratis från iTunes Store men har inte läst någon av dem ännu. Nästa år har jag en klassiker-läsutmaning framför mig så då kommer jag nog igång.

07. Låna eller köpa böcker?
Jag föredrar att köpa billiga pocket från Adlibris eller böcker för 1kr eller 5kr från bibblan, men det händer allt som oftast att jag lånar hem böcker från bibblan också. 

08. Bokhandlar eller online?
Inte mycket kan slå att gå runt i en bokhandel och se alla fantastiska böcker, men jag köper de sedan online.

09. Ensamstående bok eller trilogi?
Ensamstående bok. Däremot får det gärna vara en serie med fristående böcker där samma huvudkaraktär dyker upp. 

10. Tjock bok eller kort bok?
Lagom :) Är boken fantastisk vill man ju inte att den ska ta slut och då får den gärna vara riktigt tjock (t.ex. Diana Gabaldons böcker om Jamie och Clair, ca 1000 sidor/bok). Annars är 400 sidor ett lagom sidantal tycker jag. Efter det vill jag oftast byta genre. 

11. Romans eller action?
Action. I regel läser jag ut deckare betydligt fortare än andra romaner eftersom spänningen gör att jag inte kan lägga boken ifrån mig.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?

Mysa under en filt, med ett doftljus bredvid och en kopp te. Det får gärna vara mörkt och kallt ute, då känns det mer rättfärdigat. 

13. Varm choklad eller latte?
Latte.

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Bilda egen uppfattning. Fast jag tycker om att bli tipsad om nya böcker via recensioner, gärna från någon som jag vet har liknande smak som jag när det gäller böcker.

Jag taggar Jennifer och Louise.




Inga kommentarer: